Le verjer de tradicion de pomes a citr ét yun des terzors qhulturels du payiz de Brocéliande, e pus fort core de Bertègne. Les verjers taent, diqe den les anées 1970, un enret eyou qe le monde ouvraijaent de souétië, tertout s’entr’ertrouvaent pour serrer les pomes, les piler, fére le citr e la goute. Les maintiunes calités de pomes du coin taent precaotionouzement minzes a nijot e transminzes d’ene jeneracion a l’aotr. Le citr tèt la besson ben qenûe de l’enret e i se mariet vrai ben d’o les bones recettes de qhezine qe gn’avaent, e a tiqetaille core, den le payiz.
Pâs-meins, den les anées 1970, l’ermemberment, le vilotaije massacr e l’arive en masse du vin e de la biére gâgnirent su le citr. C’ét vrai emayant meins ene bone part des verjers du payiz disparut. La fezerie de citr, aotrfai si courante, devint de pus en pus râle. Qheuqes citreries reussirent tout come a fere france e purent, d’o ben du combat, maintiendr la fezerie de citr en metant a garant qheuqes verjers de tradicion e maintiunes calités de pomes du couin.
La citrerie Coat-Albret tét den le câs-la, o s’achienit depés 1983 a garder les darains verjers de tradicion de Brocéliande en ajetant bon priz les pomes des verjers-la. La citrerie a don pus d’un cent de grayous de pomes (payzans ou pouint) d’o qhi o s’engaije den le temp. L’avivandaije du couin-la erperzente ene vrai economie pour le payiz e une ajeu net conseqent pour la citrerie a qhi faot tourjou un p’tit pus de pomes chaqe anée. Pâs-meins ene etude fréche féte montere qe les pomiers sont a vieûzi. Si pouint persone ne fét ren, den 20 ans d’ici, gn’ara pus pâs un verjer de tradicion en Broceliande. E d’o yeûs partiront etout ene qhulture, un bio melayaije de pllantes, un afeçonaije de qhezine du payiz.
Ureuzement, ça peut core jouer raport qe gn’a tout pllein de monde, de souétes e de benvoulants qi sont vrai portës su les verjers-la. Permier la « Maison du Patrimoine en Broceliande », (qe gn’a pus astoure) meins etout la souéte regiona « Les Mordus de la Pomme » e, come de just, la « Cidrerie Coat-Albret », toutes touéz a l’orine du projit « Faites de la Pomme ».
L’idée du projit ét de nijoter ben nijoter la richesse de l’orine des fruts e des verjers de tradicion du payiz de Broceliande e lous parlevaije economiqe. Faot etout un ravivaije de la qhulture entour de la pome den le payiz en poûssant le monde a pllanter des pomiers a sourfin qe les familles feraent lous jus de pomes e lous citrs. Ene façon net haitante pour le monde de se rabibocher d’o un patrimouène q’ét core ben en vie.